قیمت‌گذاری هنرهای دستی | کاری که چندان آسان نیست

14

اگر برای داشتن یک کسب و کار هنری برنامه‌ریزی کرده‌اید یا به تازگی سرگرمی هنری‌تان را به یک کسب و کار هنری تبدیل کرده‌اید یا به طور کلی در تولید و فروش کارهای دستی و هنری، دستی بر آتش دارید؛ و از خودتان میپرسید: چگونه از محصولات دستسازم درآمد کسب کنم؟

به احتمال زیاد حرف مرا تصدیق می‌کنید که قیمت‌ گذاری هنرهای دستی و محصولات دست‌ساز، و محاسبه قیمت دستسازه کار چندان آسانی نیست.

برای محاسبه قیمت دستسازه یا قیمت‌ گذاری هنرهای دستی نه تنها باید مواردی مثل هزینه‌ی مواد و وسایل و ابزاری که برای ساخت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد،

بعلاوه‌ی وقت و زمان و انرژی که صرف درست کردن آنها می‌شود را در نظر بگیریم،

بلکه همچنین باید قیمتی بر روی آن تعیین شود که مشتریان، آن را بخرند.

تازه، به این مسائل، افزایش همیشگی قیمت‌ها – به خصوص در این روزهای بازار – را هم اضافه کنید که قیمت مواد و وسایلی که برای درست کردن کاردستی‌ها می‌خریم ثابت نیستند و هر بار با افزایش قیمت آنها – که گاه حتی افزایش قابل ملاحظه‌ای است – مواجه می‌شویم.

گاهی اوقات، هزینه‌ای که با در نظر گرفتن تمامی عوامل، برای ساخت یک کاردستی تمام می‌شود با قیمت‌ای که از نظر مردم قابل پذیرش باشد، زیاد همخوانی ندارد.

حالا سوالی در اینجا پیش می‌آید:

روش درست محاسبه قیمت دستسازه یا قیمت‌ گذاری هنرهای دستی چیست؟

من در زمینه نحوه قیمت گذاری صنایع دستی کمی تحقیق کردم و یک فرمول ساده برای این کار پیدا کردم.

(که البته علمی یا دقیق بودن این فرمول را نمیدانم و تایید نمی‌کنم، اما فکر می‌کنم شاید بتواند تا حدودی برای قیمت‌ گذاری هنرهای دستی ما کمک‌کننده باشد.)

گفته می‌شود (+) که بسیاری از سازندگان محصولات دستی، برای قیمت گذاری هنرهای دستی شان از فرمول قیمت گذاری زیر استفاده می‌کنند:

مواد و ابزار + زمان = هزینه

هزینه * ۲ = قیمت عمده فروشی

قیمت عمده فروشی * ۲ = قیمت خرده فروشی

نحوه قیمت گذاری صنایع دستی

با توجه به فرمول نحوه قیمت گذاری صنایع دستی و با مقایسه‌ی کارهای تقریبا مشابه، من متوجه شدم که از ابتدا، قیمت کاردستی‌هایم را احتمالاً پایین‌تر از آنچه باید در نظر گرفته، و تعیین کرده بودم.

خوب، حالا مثلاْ اگر بخواهم با استفاده از این فرمول، قیمت این کاردستی‌ام:

جامدادی چوبی رومیزی رنگارنگ

را به عنوان نمونه محاسبه کنم – البته در حال حاضر با قیمتهای این لحظه! و با رعایت کامل انصاف – تقریبا باید اینطور حساب کنم:

۱۰۰۰۰ (قیمت مواد و ابزار به صورت تقریبی – در این لحظه)

+

۵۰۰۰ (قیمت زمان و وقت و انرژی و دقتی که صرف آن شده به صورت تقریبی) 

=

۱۵۰۰۰

حالا

۱۵۰۰۰ * ۲ = ۳۰۰۰۰

۳۰۰۰۰ * ۲ = ۶۰۰۰۰ تومان

یعنی با این فرمول، که به گفته‌ی نویسنده‌ی آن مطلب (+) بسیاری از سازندگان محصولات دستی برای محاسبه قیمت دستسازه یا تعیین قیمت بر روی کارهایشان، از آن استفاده می‌کنند؛ قیمت تمام شده‌ی این جامدادی، تقریباْ – در حال حاضر – ۶۰۰۰۰ تومان است. 

(باور کنید با همین فرمول هم محاسبه قیمت برایم مشکل است. مثلا با خودم می گویم: خوب یعنی قیمت مواد و ابزاری که برای این کاردستی به کار رفته – به شرطی که چوب بستنی نایاب و یا بسیار گران‌تر نشود – حالا در حال حاضر دقیقاْ می‌شود ۱۰۰۰۰ تومان؟ یا قیمت زمان و انرژی که صرف درست کردن آن شده را باید واقعاً حالا چقدر حساب کنم. که من مثلاْ همینطوری ۵۰۰۰ تومان تخمین زدم!)

اما با اینحال من فکر می‌کنم که ۶۰۰۰۰ تومان هم برای یک جامدادی چوبی زیاد باشد و هم برای کسی که دوست دارد آن را داشته باشد یا به کسی هدیه بدهد، احتمالاً خریدش با این قیمت، خیلی راحت نباشد.

به خصوص که متاسفانه قیمت ارسال پستی هم به ناچار به آن اضافه خواهد شد. (که من البته قیمت بسته‌بندی و همچنین جعبه‌ یا کارتون پستی را نادیده گرفته‌ام و به قیمت محصول اضافه نمی‌کنم)

راستش چند روز پیش هم، با مادرم به یکی از این نمایشگاه‌های دوست‌داشتنی محصولات دست ساز رفته بودیم. آنجا در یکی از غرفه ها، دخترخانمی چند نوع زیورآلات که با هنر کوییلینگ درست شده‌اند را می‌فروخت.

برای اینکه دید بهتری نسبت به قیمت این نوع دست‌سازه – که خودم هم انواع دیگری از آنهارا درست می‌کنم و شاید توی بازار هنری آرتینا آنها را دیده‌اید – به دست بیاورم قیمت یکی از دو تا از کارهایش را از او پرسیدم. در کمال ناباوری، شنیدم:

قیمت یک گوشواره‌ی بسیار ساده که فقط از سه گلبرگ ساده درست شده بود = ۱۸۰۰۰ تومان

با تمام حرف‌هایی که برایتان زدم، نتیجه‌ای که برای خودم و قیمت گذاری بر روی کارهایم گرفتم، این بود که:

برای قیمت‌ گذاری کارهای دستی‌ام که به معرض نمایش و فروش می‌گذارم، بهتر است بیایم ابتدا از همین فرمول قیمت‌ گذاری هنرهای دستی استفاده کنم و سپس، مقداری آن را پایین بیاورم. اما نه خیلی زیاد.

چون می‌دانم که با دقت و توجه زیادی کاردستی‌هایی که دوستان و مشتریان عزیز آرتینا سفارش می‌دهند را درست می‌کنم؛ و همچنین سعی می‌کنم که در انتخاب و استفاده از مواد و وسایل مورد نیاز و همچنین در فرایند درست کردن آنها، وسواس و دقت و توجه و سلیقه‌ی زیادی به خرج بدهم و بکوشم تا کارهایم از بیشترین میزان کیفیت و زیبایی برخوردار باشند.

ضمن اینکه، فکر می‌کنم یک موضوع هم باعث خوشحالی و دلگرمی بیشتر و همیشگی من خواهد بود؛ (که البته تاکنون هم همینطور بوده است و امیدوارم ادامه پیدا کند) اینکه؛ برای دوباره درست کردن هر یک از کاردستی‌هایم بدانم که تنها، افرادی این کارها را خواهند خواست و سفارش خواهند داد و خواهند خرید که واقعاً ارز‌ش‌شان را – مستقل از قیمت – می‌دانند و درک می‌کنند، و حاضرند برای خرید و داشتن آنها برای خودشان یا هدیه دادن آنها به دیگران، به اندازه‌ای که لازم است خرج کنند و هزینه کنند.

آیکون پروانه رنگی درضمن، اگه علاقمند بودین که در این زمینه بیشتر بدونین و برای قیمت گذاری اثر هنری یا کارهای دستی قشنگ‌تون بتونین بهتر عمل کنین، این مطلب از متمم رو هم حتماً بخونین:

انواع استراتژی قیمت گذاری | آشنایی با روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

توی یکی از فروم‌هامون – یعنی اینجا: شما چگونه دست‌سازه‌هایتان را قیمت‌گذاری می‌کنید؟

همین موضوع رو به بحث گذاشتیم.

خوشحال می‌شیم اگه شما هم در زمینه قیمت گذاری هنرهای دستی‌تون تجربه‌ای دارین که فکر می‌کنین دونستنش برای بقیه هم می‌تونه مفید باشه، زیر همین پست یا در فروم برامون بنویسینش.

در ضمن اگه فرمولی که توی این مطلب یاد گرفتین، یه روزی یه جایی به دردتون خورد، خوشحال می‌شیم که توی دیدگاههای این نوشته به ما هم خبر بدین.

6 نظرات
  1. سلام
    من میخوام تولید رو شروع کنم
    عالی بود این مطلب

    • دوست عزیز، خیلی خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بود و ممنون که برامون نوشتید.
      برای شما در کاری که در پیش دارید آرزوی موفقیت می‌کنیم.
      در ضمن اگر مایل بودید میتونید کارهای دستی‌تون رو اینجا در سایت آرتینا هم به علاقمندان عرضه کنین.

  2. سلام
    ممنونم از مطلب مفیدتون❤️
    من واقعا مونده بودم که چطور میتونم روی چیز هایی که می بافم ، قیمت گذاری کنم…

  3. زمان رو چطوری میتونیم قیمت گذاری کنیم؟؟

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0