چند نکته ضروری برای موفقیت در کسب و کار دست ساز

2

مطلبی رو از یکی از هنرمندان دست‌‌ساز به نام Donna Maria می‌خوندیم (+) که فکر کردیم شاید بعضی نکاتی که حاصل تجربه‌های او در کسب و کار دست‌سازش هست برای شما هم جالب باشه و تصمیم گرفتیم چند تا از اونها رو با شما هم (البته به زبان خودمون) در میون بذاریم. یه جاهایی هم تجربه‌های خودمون رو در لابلای نکته‌های او گنجوندیم.

Donna Maria می‌گوید به عنوان صاحب یک کسب و کار هنری و کوچک خانگی، بهتر است آنقدر درگیر جزئیات و امور کوچک و روزمره نشویم که از موارد بزرگتری که برای موفقیت در کارمان مهم و ضروری هستند غافل شویم.

به اصطلاح آنقدر چشم‌مان به درختان خیره نشود که اصلاً متوجه جنگل نشویم.

برای کارآفرینان دست‌ساز و محصولات دستی، این موضوع گاهی چالش برانگیز می‌شود. چون ما عاشق کاری می‌شویم که به آن علاقمندیم و پیوسته و مرتب انجامش می‌دهیم.

کسب و کار دست ساز

pic @uschamber.com

ممکن است چنین کارهایی مثل همین ساختن دست‌سازهایمان آنقدر تمام وقت‌مان را بگیرد که دیگر فرصتی برای بازاریابی و فروش آنها و برنامه‌ریزی برای آینده، باقی نماند.

شاید هم محصولات خیلی خوب و زیبایی تولید کنیم، اما مشکل اینجاست که فروش کمی دارند.

اگر فکر می‌کنیم در حال حاضر در چنین وضعیتی قرار داریم، یا دوست داریم که دچار چنین وضعیتی نشویم، شاید مطالعه این مطلب و آشنایی با چند نکته Donna Maria به ما کمک کند تا بیشتر روی فعالیت‌های سودمند و درآمدزا تمرکز کنیم، بدون اینکه اشتیاقمان را هم برای ساختن دست سازهایی که دوستشان داریم از دست بدهیم.

و البته به این نکته هم باید توجه کنیم که لازم نیست حالا حتما همه این موارد را همزمان و یکجا انجام دهیم.

آشنایی با این نکات می‌تواند به ما کمک کند تا دید بازتری نسبت به کسب و کار دست سازی که داریم پیدا کنیم و ببینیم که با شرایط یا روحیات خودمان بهتر است کدامیک یا چندتای آنها را بیشتر جدی بگیریم و کدامها را بهتر است که نادیده بگیریم.

نکته 1

یک برنامه و روتین مشخص برای خودت تعیین کن

به هر حال باید بپذیریم که ما سرگرمی هنری‌مان را به یک کسب و کار هنری تبدیل کردیم.

پس نیاز داریم که کمی جدیتر به آن نگاه کنیم و با یک برنامه‌ریزی درست (نه حالا حتما یک برنامه‌ریزی خشک و بدون انعطاف) نظم و دیسیپلین بیشتری را در زندگی و کسب و کارمان رعایت کنیم.

اما ارزشش را دارد.

مثلا می‌توانیم کارهایمان را اولویت‌بندی کنیم و کارهای با اولویت بالا را زودتر انجام بدهیم.

می‌توانیم روزهای خاصی در هفته را برای تولید محصولات خاصی در نظر بگیریم.

می‌توانیم از google calendar یا برنامه‌های نظم شخصی مثل to do ist برای برنامه‌ریزی و نظم بخشیدن به کارهایمان کمک بگیریم.

باز هم می‌گوییم که لازم نیست حتما یک برنامه‌ریزی خشک و سختگیرانه را برای خودمان تدوین و دنبال کنیم.

اما یک برنامه‌ی اولیه و مناسب به ما کمک می‌کند تا از وقتمان بهتر و مفیدتر استفاده کنیم، بدانیم که الان کجا هستیم و به کجا میرویم و هر بار میزان رشد و موفقیت‌مان را در طول این این مسیر اندازه بگیریم و ارزیابی کنیم.

نکته 2

از فناوری‌های جدید برای پیشبرد کارت استفاده کن

خیلی از افراد اوائل از فناوری هراس داشتند و روش‌های سنتی برای ارائه و فروش کارهایشان را به بسترهای مختلفی که فناوری در اختیار ما می‌گذارد ترجیح می‌دادند، اما بعد از یک مدت که از آن استفاده کردند آنقدر به آن علاقمند شدند که حالا دیگر حتی نمی‌توانند بازگشت به روش سنتی قدیمی‌شان را تصور کنند.

بهتر است ما هم از امکانات و فرصتهای گوناگونی که تکنولوژی، اینترنت، وب، وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اختیارمان قرار می‌دهند بنا به نیاز یا دلخواه یا در حد توانایی‌مان استفاده کنیم و از آنها برای رشد و شکوفایی بیشتر کارمان کمک بگیریم.

نکته 3

خودت را فراتر از صرفا یک سازنده‌ی محصولات دستی بدان

وقتی که تصمیم به فروش محصولات دستی‌مان می گیریم و در عمل هم این کار را انجام می‌دهیم، ما دیگر از یک صرفاً سازنده (Crafter) به یک صاحب کسب‌وکار دست‌ساز (business owner) در زمینه‌ی کاری که انجام می‌دهیم تبدیل شده‌ایم.

پس حرفه‌ای تر است که اگر مثلا ماگ‌های سفالی یا خمیری درست می‌کنیم و می‌فروشیم، به جای اینکه خودمان را فقط یک سازنده‌ی ماگ‌های خمیری بدانیم و به دیگران معرفی کنیم، بگوییم که صاحب یک کسب و کار هنری مربوط به ساخت ماگ‌های سفالی هستیم.

اینطوری کارمان در نظر خودمان هم حرفه‌ای تر به نظر می‌رسد و سعی می‌کنیم که برای رشد و پیشرفتش به عنوان یک کسب‌وکار به آن نگاه کنیم.

نکته 4

روی خودت سرمایه گذاری کن

بهتر است سعی کنیم در کنار کارهای هنری‌مان، از مطالعه کتاب‌های مفید، خواندن مقالات مرتبط، بالا بردن مهارت‌مان با رفتن به کلاس‌های آموزشی یا مشاهده فیلم‌های آموزشی در زمینه کاری که انجام می‌دهیم و مواردی از این قبیل غافل نشویم.

اینها کمک می‌کنند تا ما به فردی ماهرتر، آگاه‌تر و حرفه‌ای‌تر در زمینه کارمان تبدیل شویم.

نکته 5

برای معرفی و پرزنت کار و محصولاتت وقت بذار

خیلی از کارآفرینان دست‌ساز احساس خوبی به معرفی و پرزنت کردن کارهایشان و مارکتینگ (بازاریابی) ندارند و احساس می‌کنند که این کار نوعی لاف زدن است.

خوب، شاید هم باشد! اگر شما محصولی می‌سازید که به آن افتخار می‌کنید و فکر می‌کنید که ارزشش را دارد که دیگران آن را برای خودشان یا هدیه دادن به دیگران بخرند، چه اشکالی دارد که آن را با افتخار به دیگران معرفی کنید و درباره‌ی آن و ویژگیهایش حرف بزنید؟

نکته 6

نیچ خودت را پیدا کن و جایگاهت را در آنجا تثبیت کن

ما نمی‌توانیم برای همه کس، همه چیز باشیم و همه چیز ارائه بدهیم.

بهتر است یک گوشه بازار را که به آن اصطلاحا نیچ (niche) می‌گویند انتخاب کنیم و فقط روی همان نقطه تمرکز کنیم.

بعدا که جایگاهمان را در این گوشه تثبیت کردیم، می‌توانیم کارمان را گسترش بدهیم.

مثلا Donna Maria تصمیم گرفت در ابتدای کارش منحصراً روی محصولات زیبایی دست‌ساز تمرکز کند و پس از مدتی،کارش را گسترش داد و محصولاتی مثل شمع‌های دست‌ساز و جواهرات را هم تولید کرد. اما با این حال باز هم هسته اصلی کارش هنوز همان محصولات زیبایی دست ساز است.

یا همانطور که خودش می‌گوید یکی از دوست‌هایش به نام مگی کارش را با ساختن صابون‌های گیاهی و معطر دست‌ساز شروع کرد. اما بعد کم کم تولید مواد دیگری مثل روغن‌های بدن و کرم‌های صورت را هم اضافه کرد. و الان کارش حسابی رونق گرفته است.

وقتی نیچ و گوشه و جایگاه ویژه‌ای را انتخاب می‌کنید، بهتر می‌توانید برای بازاریابی و فروش کارهای‌تان تمرکز و برنامه‌ریزی کنید چون دقیقاً می‌دانید که قرار است چه چیزی بفروشید و به چه کسانی بفروشید.

اگر از اکثر کارآفرینان موفق هم بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که از یک گوشه بازار و یک جایگاه محدود شروع کردند، ادامه دادند و به جایگاهی که الان دارند رسیدند.

نکته 7

وقتی جایگاهت رو تثبیت کردی، به راه‌های ایجاد درآمد بیشتری فکر کن

وقتی جایگاه‌مان را در گوشه بازار تثبیت کردیم، حالا می‌توانیم بزرگتر فکر کنیم.

مثلا ببینیم چه محصولات جدیدی در کنار محصولات قبلی می‌توانیم بفروشیم، یا اینکه همان محصولات قبلی را از چه راههای دیگری می‌توانیم بفروشیم و راههای ایجاد درآمدمان را گسترده‌تر کنیم.

نکته 8

اجازه بده مخاطبانت تو را بشناسند

این حرف Donna Maria هست و البته ما هم تا حدی باهاش موافق هستیم که وقتی یک کسب‌وکار تا حد قابل‌قبولی رشد می‌کند، مخاطبانش دوست دارند با کسی که پشت آن کسب و کار قرار دارد یا سارنده‌ی آن محصولات آشنا شوند و تا حدی او را بشناسند.

او می‌گوید: کارآفرینان محصولات دست‌ساز در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند. آنها محصولاتی را می‌فروشند که خودشان می‌سازند. و از یک جایی به بعد، ممکن است برند کسب‌وکار و برند شخصی‌شان با هم ادغام شوند.

وقتی مشتریان، دست‌سازهای ما را می‌خرند چه بخواهیم چه نخواهیم آنها مستقیما با شخص ما در ارتباط هستند و گویی در محصولات دستی که از ما می‌خرند به طریقی خودِ ما را می‌بینند.

خوب بهتر است از این مزیت استفاده کنیم و وقتی برای محصولات دستی‌مان بازاریابی می‌کنیم – با کارهایی مثل به اشتراک‌گذاری عکس‌هایی از خودمان یا فیلم‌هایی از اوقاتی که مشغول درست کردن دست‌سازهایمان هستیم – اجازه بدهیم خودمان را هم تا جایی که خودمان با آن راحت هستیم بشناسند و  فضای شخصی‌مان را هم در کنار محصولات دستی‌مان تجربه کنند.

البته Donna Maria تاکید می‌کند که این یک روند مستمر و زمان‌بر است و باید در این مسیر صبور باشید و تمرین کنید، یاد بگیرید، و به طور مداوم خودتان را ارزیابی کنید تا بتوانید به یک تعادل درستی بین برند شخصی و برند کسب‌وکارتان برسید.

اگر به این موضوع علاقمندی و دوست داری که حرفه‌ای تر در موردش بدونی و بیاموزی، ما دوره آموزش برندسازی شخصی در متمم رو بهت پیشنهاد می‌کنیم.

نکته 9

اگر امکانش هست از اعضای خانواده هم کمک بگیر

مشاغل کوچک و خانگی یک ویژگی جالب دارند و آن این است که معمولا در خانه و در کنار خانواده انجام می‌شوند.

اگر می‌بینید که اعضای خانواده فرصت و حوصله و تمایل به همکاری در انجام کارهای دست سازتان را دارند، می‌توانید در بعضی زمینه‌ها از آنها کمک بگیرید.

نکته 10

مراقب سلامتی و تناسب اندامت هم باش

حتما با ما موافقید که قبل و بیش از هر چیز دیگری، سلامتی‌مان مهم است.

کسب‌وکارهای دست ساز ما را با یک چالش مهم روبه رو می‌کنند. اینکه ممکن است متوجه نباشیم و در طول روز ساعت‌ها پشت سر هم ثابت یکجا بنشینیم و مشغول کار باشیم.

خیلی مهم است که بین کارمان مرتب بلند شویم، حرکات کششی انجام دهیم، یوگا کنیم یا در خانه یا بیرون پیاده‌روی کنیم. اگر بتوانیم یک ورزش منظم، بخصوص در باشگاه را جزو روتین زندگی‌مان قرار دهیم هم که خیلی عالی می‌شود.

نکته 11

با کارآفرین‌های دیگر همکاری کن

در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید، احتمالا افراد دیگری هم هستند که در همان زمینه یا زمینه‌های مشابه دیگری فعالیت می‌کنند.

اگر مخاطبان و مشتریانِ وفادار و نسبتا زیادی دارید،  همکاری شما با همکاران‌تان می‌تواند به رشد کسب‌و کار هنری هر دو یا هر چندتای شما کمک خوبی بکند.

نکته 12

این 10 نکته را هم مطالعه کن

ما قبلا هم مطلب مشابه دیگری در سری نوشته‌های مفید برای کسب و کارهای هنری منتشر کرده بودیم که فکر کردیم خوندنش در کنار این مطلب میتونه خیلی مفید باشه. پس لینکش رو همینجا می‌ذاریم تا اگر علاقمند بودی اون رو هم بخونی:

۱۰ نکته که کمک می‌کنند تا در کسب‌وکار هنری‌مان موفق باشیم

علاوه بر نکات بالا، شما هم ایده یا پیشنهادی در این زمینه داری که دوست داشته باشی با ما در میون بذاری؟ خوشحال می‌شیم برامون بنویسی.

راستی. می‌تونی همینجا توی سایت آرتینا برای خودت یه فروشگاه هنری بسازی و محصولات دستی قشنگت رو به صورت آنلاین و توی فضای وب بفروشی، و با داشتن کسب و کار هنری خودت، تجربه‌های بالا رو هم به کار بگیری.

نظر دهید

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0