0

ما در آرتینا، هر بار با یک هنر دستی آشنا می‌شیم.

قبلا هم در این نوشته: آشنایی با هنر نقاشی انواع مختلفی از مدیوم‌های نقاشی را شناختیم.

حالا این‌بار اول می‌خوایم ببینیم که ویمسیکال آرت چیه و بعد با نقاشی‌های ویمسیکال آشنا بشیم و اینکه چه ویژگی‌ای دارن که اونها رو از سبک‌های دیگر نقاشی متمایز می‌کنه.

در آخر هم چند نمونه از این نقاشی‌های جالب و دوست‌داشتنی رو با هم ببینیم.

ویمسیکال آرت چیست؟

‌می‌توان گفت که ویمسیکال آرت (Whimsical Art) یا هنر ویمسیکال به هنری گفته می‌شود که خیال‌انگیز و پر رمز و راز، و شبیه به یک رویاست.

هنر ویمسیکال در اصل به سبک هنری اطلاق می‌شود که بازیگوشانه و پر جنب‌وجوش و بی‌دغدغه و کودکانه است.

نقاشیهای ویمسیکال، چه ویژگی ای دارند؟

در نقاشی‌های ویمسیکال معمولا از رنگهای شاد و روشن و رنگارنگ استفاده‌ می‌شود و دیدنشان حس خوب و نشاط آوری به آدم می‌بخشند.

معمولا در کارت‌های تبریک و نقاشی‌های کتابهای کودکان هم از نقاشی‌های ویمسیکال استفاده‌ می‌شود که باعث شادی و بالا رفتن روحیه می‌شوند.

البته از این سبک نقاشی برای نشان دادن جنبه‌های منفی و شخصیت‌هایی که چندان هم دوست‌داشتنی نیستند استفاده می‌کنند. مثلا هنر ویمسیکال می‌تواند شخصیت‌هایی مثل جن‌ها، ترول‌ها، هیولاها، آدم‌های خطرناک و کلا موجودات عجیب و غریبی که برخی ویژگی‌های ظاهری انسانی را دارند به تصویر بکشد.

شاید یک گوجه‌فرنگی غول‌پیکر با چشم‌های بزرگ آبی رنگ، یا یک موجود دریایی مارپیچ با کلاهی شبیه کلاه گاوچرانها بر سر را توی کتابهای کودکان دیده باشید. اینها با همین سبک ویمسیکال نقاشی شده‌اند.

در کل، موضوع مشترک همه‌ی این نقاشی‌های ویمسیکال سورئال و نامتعارف و عجیب‌غریب بودنشان است  و اساساْ هر چیزی که ذهن شما بتواند آن را تخیل کند. 

تخیل در نقاشی ویمسیکال

در تمام نقاشی‌های ویمسیکال، حس و نظم شاعرانه‌ای را هم می‌شود احساس کرد.

آنها می‌توانند برای‌مان قصه بگویند یا اینکه  قصه‌گویی را بر عهده تخیل خود ما بگذارند و در مسیری جذاب و روح‌انگیز ما را افسون قصه‌ی خود کنند.

نکته دیگری که در مورد هنر ویمسیکال (Whimsical art) جالب است این است که رنگ‌ها نقش برجسته‌ای در نشان دادن حس و حال و روحیات قصه‌ها و شخصیت‌ها ایفا می‌کنند.

رنگ‌های روشن نشان دهنده‌ی شور و نشاط هستند. رنگ‌های تیره معمولاً فضای بی‌روح یا خُلقِ گرفته را نشان می‌دهند. رنگ‌های تند و پررنگ فضای نشاط‌آور و نیرومند و رنگ‌های نرم و ملایم تداعی‌گر آرام بودن و آرامش هستند.

اگر موافقید چند نمونه از نقاشی‌های ویمسیکال را با هم ببینیم:

(روی هر کدام از تصاویر که کلیک کنید، می‌توانید نسخه بزرگترش را ببینید)

منابع: (+ و + و + و + و + و + و + و + و +)

تگ ها:

نظر دهید

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0