0

 مطلبی رو در سایت دوست‌داشتنی thesprucecrafts.com می‌خوندیم و فکر کردیم که شاید خوندنش برای شما هم جالب و مفید باشه.

MOLLIE JOHANSON هنرمند و نویسنده‌ی این مطلب، آنچنان ساده طرز ساختن یک کیف جاکارتی چرمی و همچنین گلدوزی روی اون رو آموزش می‌ده که اگر تا به حال از دوخت و گلدوزی روی چرم می‌ترسیدید متوجه می‌شید که این کار اتفاقا چقدر می‌تونه آسون و حتی دلچسب باشه.

همونطور که او می‌گه، اصلا شاید بعد از خوندن این مطلب و دیدن این آموزش اونقدر به این کار علاقمند بشید که دلتون بخواد از این به بعد روی هر وسیله چرمی که دارید گلدوزی کنید!

او راز ساده بودن این کار را به شما می‌گه:

“راز دوخت دستی چرم و گلدوزی روی چرم در سوراخ کردن آن از قبل نهفته است. وقتی این کار را بکنید، دوختن چرم و گلدوزی روی آن آسان می‌شود.”

بیاین با آموزش MOLLIE همراه بشبیم و طرز ساخت یک کیف جاکارتی کوچک چرمی ساده رو که بتونیم کارت‌های مختلف‌مون مثل کارت ملی و بانکی و اعتباری رو داخلش بذاریم یاد بگیریم.

برای گلدوزی روی چرم نیاز داریم به:

تجهیزات / ابزار:

  • خط کش
  • قیچی تیز
  • کاغذ الگو و خودکار
  • سوزن گلدوزی بزرگ و متوسط

مواد:

  • چرم
  • نخ گلدوزی
  • یک تیکه نخ جیر کلفت
  • الگو یا طرح ساده
  • نرم کننده نخ (+) (اختیاری، اما مفید) [راستش نمیدانیم در ایران چنین چیزی هست یا نه؟ – اگر شما میدانید لطفا به ما بگویید]

حالا بیایید قدم به قدم شروع کنیم به گلدوزی روی چرم:

1) چرم رو برش بدیم

باید پشت چرم را به اندازه ای که قرار است برش بدهیم علامت بزنیم.

مثلا برای این یک کیف جا کارتی که فضای کافی برای پول، کارت های هدیه، یا کارت های اعتباری ما داشته باشد، احتمالا یک مستطیل در حدود 11 سانتیمتر در 22 سانتیمتر می‌تواند مناسب باشد.

برای بریدن چرم بهتر است از قیچی تیز استفاده کنیم.

حالا دو گوشه‌ی چرم را فقط در یک انتهای آن به صورت گرد برش بزنیم و بعد چرم را به صورتی که در تصویر زیر می‌بینیم از طرفین دو تا تا بزنیم. از سمت انتهای غیر گرد باید فاصله کمی بیشتر از 1/3 باشد تا وقتی در پایان کار انتهای گرد را تا می‌کنیم کمی با لبه پایینی کیف فاصله داشته باشد. (اگر عکس تمام شده‌ی کار در انتهای مطلب را ببینید متوجه حرفمان می‌شوید)

tip

نکته

برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاتون (که به نظرمون تصمیم درستی هم هست)، می‌تونین تکه‌های کوچک چرم رو از فروشگاه‌های لوازم صنایع دستی بخرین یا مثلا یک چیز چرمی قدیمی رو از یک فروشگاه دست دوم بخرین و برای این منظور ازش استفاده کنین.

2) الگو رو روی چرم علامت بزنیم

خوب حالا وقت آن است که الگویی که برای گلدوزی در نظر گرفتیم را به چرم منتقل کنیم.

هر چه الگوی ساده تری برای این کار انتخاب کنیم، به سوراخ های کمتری هم نیاز هست و کارمان ساده می شود.

الگویمان را روی کاغذ الگو بکشیم و کاغذ الگو را در جایی که می خواهیم گلدوزی شود روی چرم قرار دهیم. مثلا در نمونه ی زیر، گلدوزی در پشت کار خود را نشان می دهد و کمی به سمت جلو پیچیده می شود.

برای سوراخ کردن و منتقل کردن طرح الگو به چرم بهتر است از یک سوزن گلدوزی بزرگ و تیز استفاده کنیم تا بتواند به راحتی از کاغذ الگو و چرم رد شود. 

در پایان کار می بیینیم که بخیه ها به صورت دوخت زنجیره ای از هم جدا شده هستند، پس همانطور که در تصویر زیر هم می بینید ما به یک سوراخ در بالا و پایین هر شکل گلبرگ نیاز داریم.

نگران نباشید طرح الگو را هم برایتان گذاشته ایم. فقط کافیست روی عبارت یا تصویر زیر کلیک کنید:

tip

نکته

شاید یه روش خوب توی این مرحله این باشه که چرم‌تون رو روی یه مقوای راه راه یا روی چوب پنبه قرار بدین.

الگوی گلدوزی روی چرم

3) سوراخ‌های مشخص شده روی چرم رو درشت‌تر کنیم

به محض برداشتن کاغذ الگو، باید بتوانیم هر یک از سوراخ‌های علامت‌گذاری شده روی چرم را به راحتی ببینیم، اما با این حال ممکن است هنوز کار کردن با آنها دشوار باشد. چون چرم به هر حال تا حدی خشک و محکم است و ممکن است سوراخ‌ها به راحتی قابل دیدن نباشند یا اینکه اصلا نخ از میان سوراخ‌های ریز نتواند به راحتی رد شود.

پس کاغذ الگو را که کنار گذاشتیم، بهتر است که با یک سوزن کلفت سوراخ‌ها را بزرگ‌تر و گشادتر کنیم تا هنگام دوختن راحت پیدا شوند.

اگر قرار است با نخ‌های ضخیم‌تری بدوزیم می‌توانیم برای باز کردن سوراخها از قلاب استفاده کنیم اما برای گلدوزی با همین نخ‌های معمولی همین سوزن کلفت عالی است.

4) الان دیگه وقت گلدوزی روی چرم هست

اگر سوراخ های بزرگی روی چرم تان ایجاد نکردید، بهتر است از سه رشته نخ گلدوزی استفاده کنید.

اگر بتوانیم نخ گلدوزی را هم با نرم‌کننده نخ نرم کنیم که خیلی بهتر است چون از نخ در حین کار روی چرم محافظت می کند.

حالا باید هر سوراخ را با لمس سوزن از پشت چرم پیدا کنیدم وسوراخ را از درونش رد کنید و شروع به گلدوزی روی کیف چرم مان کنیم.

گلدوزی روی کیف چرم

از تصویر و راهنمای زیر هم میتونین برای روش دوخت گلبرگ‌ها کمک بگیرین:

طرح ساده گل برای گلدوزی
The Spruce / Mollie Johanson@
راهنمای طرح ساده گل برای گلدوزی
The Spruce / Mollie Johanson@

5) حالا باید سوراخ‌های درزهای جانبی و حاشیه جاکارتی رو برای دوختن علامت‌گذاری کنیم

وقتی گلدوزی را تمام کردیم حالا باید چرم رو دوباره مثل همان اول کار به شکل یک کیف جاکارتی تا بزنیم.

بعد با استفاده از خط کش و سوزن بزرگ، سوراخ هایی را با فاصله مناسب از لبه و از یکدیگر علامت بزنیم. این کار را در پشت محفظه کارت و سپس دوباره در لبه مقابل، هم جلو و هم پشت تکرار کنیم.

دوختن درز و کناره های چرم

6) حالا دو طرف کیف جاکارتی رو به هم بدوزیم

سوراخ‌هایی که در مرحله قبل ایجاد کردیم حالا به کارمان می‌آیند.

باید برای محکم کردن دو طرف کیف روی هم، از میان سوراخ‌های مشخص شده به صورت بخیه دوخت بزنیم. به اینصورت که از بالای دهانه با اولین خط دوخت شروع کنیم و سپس در امتداد خط به عقب برگردیم و شکاف‌ها را پر کنیم.

اینجا هم استفاده از نرم‌کننده نخ می‌تواند به راحت‌تر شدن دوخت و محافظت از نخ کمک کند.

7) نخ جیر رو به زبانه روی کیف وصل کنیم

برای اینکار کافیست که دو تا شکاف کوچک به صورت موازی در مرکز کیف ایجاد کنیم.

بعد یک تکه طناب جیر در حدود 60 یا 70 سانتیمتر ببریم، یک سرش را یک گره دوبل بزنیم و انتهای دیگرش را از داخل شکافی که ایجاد کرده بودیم رد کنیم. انتهای دیگرش را هم یک گره دوبل بزنیم.

نخ جیر را از شکاف کیف رد کنیم

8) رسیدیم به راحت ترین مرحله! بند رو دور کیف جاکارتی‌مون ببندیم

برای اینکه کیف جاکارتی‌مان بسته شود و کارتهایمان درونش محفوظ بماند، کافیست که طناب جیر را چند بار دور کیف بپیچیم و انتهایش را زیر نخهای دیگر قرار دهیم. 

بستن جاکارتی چرمی با طناب جیر

کیف جاکارتی قشنگ‌تون آماده است.

راستی. علاوه بر اینکه می‌تونید کارت‌هاتون و حتی چند تا اسکناس رو هم داخل این کیف بذارین یا اینکه حتی اون رو برای فروش درست کنین، برای وقتی هم که دوست دارین به کسی کارت هدیه هدیه بدین هم عالیه.

این کیف قشنگ رو درست کنین و کارت هدیه‌تون رو با این جاکارتی زیبا و کار دست خودتون هدیه بدین. اینطوری ارزشش چندین برابر میشه.

نظر دهید

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0