4

شاید هر وقت جایی اسم اکسسوری را می‌بینید یا می‌شنوید با خودتان بگویید:

معنی اکسسوری چیست؟

اکسسوری (accessory) که میتوان به آن لوازم جانبی هم گفت،‌ معمولاً به شی یا وسیله‌ای گفته می‌شود که به خودی خود ضروری و لازم نیست اما به زیبایی، راحتی یا اثربخشی چیز دیگری می‌افزاید. (+)

همچنین اکسسوری به چیزهایی گفته می‌شود که برای هماهنگی و پوشیدن در کنار لباس اصلی ساخته شده‌اند، مثل دستکش، کیف، کمربند و مواردی از این قبیل.

اکسسوری‌ها را معمولا در دو گروه دسته‌بندی می‌کنند:

اکسسوری های قابل حمل - portable

اکسسوری های Portable:

مثل کیف پول، کیف‌ دستی (* و *)، کیف پاسپورت، کیف آرایشی، عینک آفتابی، آینه دستی، بادبزن‌ دستی، چتر‌ آفتابی و چتر‌ معمولی، جاکلیدی، شمعهای تزیینی، ماگ های فانتزی، آویزهای مختلف و مواردی از این دست.

اکسسوری های wearable:

مثل دستمال گردن، شال گردن، سنجاق سینه، کراوات، کلاه، کمربند، بند‌های شلوار، جوراب، دستکش، زیورآلات، ساعت، دستبند، ماسک (*کش مو، روسری و …

اکسسوری با جواهرات چه فرقی دارد؟

خیلی وقتها توی گفت و گوها کلمه‌ی اکسسوری به گوشمان می‌خورد.

مثلا کسی می‌گوید “این اکسسوری چقدر قشنگه” یا در جایی دیگر می‌شنویم: “این جواهرات چقدر زیباست.”

وقتی به تفاوت این دو کلمه فکر می‌کنیم انگار سخت می‌شود آن را بیان کرد.

“جواهرات” و “اکسسوری” بسیار به هم شبیه هستند، برای همین اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. حتی گاهی به جای یکدیگرهم  به کار می‌روند. اما به هر حال باید بدانیم که با هم متفاوتند.

خوب حتما می‌پرسید این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

بیایید تفاوت بین اکسسوری و جواهرات را با تعریف هر کدام و در نظر گرفتن ویژگی‌هایشان مشخص کنیم. (+)

اول ببینیم تعریف و ویژگی‌های جواهرات چیست؟

فرق جواهرات و اکسسوری

جواهرات به فلزات و سنگهای گرانبها اشاره دارد.

یعنی در ساخت جواهرات از سنگها و فلزات کمیاب و گرانبها استفاده شده است. حالا این جواهرات می‌توانند طبیعی باشند یا مصنوعی، اما به هر حال ویژگی اصلی آنها کمیاب و گرانبها بودنشان هست.

مثل جواهراتی که از طلا، نقره، پلاتین یا سایر فلزات گرانبها ساخته می‌شوند. یا در ساخت آنها از سنگهای قیمتی مثل الماس و زمرد استفاده می‌شود.

جواهرات در برابر تغییر رنگ مقاوم هستنند، بادوام هستند و می‌توانند زیبایی و درخشش خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.

به همین دلیل است که جواهرات گران و باشکوه و البته محبوبند و معولا برای مراسم‌هایی مثل عروسی‌ها، یا مناسبت‌های خاص دیگر مناسبند. البته به طور محدود برای استفاده‌ی روزانه هم کاربرد دارند.

خوب حالا ببینیم تعریف و ویژگی‌های اکسسوری چیست؟

تفاوت اکسسوری با جواهرات

اکسسوری ها – مثل گردنبند، کلاه، کمربند،‌ و هر گونه زیورآلات دست‌ساز  – بیشتر وابسته به مد هستند و در ساخت اکسسوری‌ها به ندرت از فلز یا سنگ گرانبهایی استفاده می‌شود.

اکسسوری‌ها ممکن است شباهت زیادی به جواهرات داشته باشند (همانطور که حتما خودتان هم دیده‌اید)، اما به هر حال مثل جواهرات، فلز یا سنگ گرانبهایی در آنها به کار نرفته و برای همین قیمت‌شان نسبت به جواهرات بسیار پایین‌تر و مناسبت‌تر است.

به دلیل همین قیمت مناسب و زیبایی و معمولا شباهت‌شان به جواهرات است که در بین عموم مردم بیشتر طرفدار دارند و نسبت به جواهرات از آنها بیشتر استفاده می‌شود.

با تمام این تفاوت‌ها،‌ جواهرات و اکسسوری‌ها هر کدام مزایای خودشان را دارند و این به شما بستگی دارد که مایلید کجا و چگونه و با صرف چه هزینه‌ای از هر یک از آنها استفاده کنید.

3 نظرات
  1. خیلی مختصر و مفید بود👌

  2. Thank you, your site is very useful!

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0