10 ایده خوب برای مرتب کردن و سازماندهی ابزار و لوازم کارهای هنریمان

4

هر کسی که تجربه‌ی ساختن دست‌سازه‌ها و کارهای هنری و حتی درست کردن یک کاردستی ساده را داشته باشد میداند که برای ساختن آنها به ابزار و لوازم مختلف و ریز و درشت زیادی نیاز دارد، و گاه نگهداری و سازماندهی و مرتب کردن این ابزار و لوازم کار تبدیل به یک دغدغه می‌شود.

هر چقدر هم که توی این کار بیشتر پیش برویم، این ابزارها و لوازم بیشتر می‌شوند، و گاهی آنقدر دور و برمان را با بی‌نظمی پر می‌کنند که گیج و سردرگم می‌شویم و شاید حتی یادمان برود که فلان چیز را کجا گذاشته بودیم و مجبور بشویم برای پیدا کردن آن کلی بگردیم.

مسلماً این ابزار و لوازم به یک اتاق کار هنری، یا جایی برای نگهداری و مرتب بودن و سازماندهی نیاز دارند.

به خصوص وقتی که در محیط خانه کار می‌کنیم و احتمالاً فضای محدودی برای داشتن یک اتاق کار هنری در اختیار داریم و حالا دیگر هر سانتیمتر این فضا هم برایمان اهمیت پیدا می‌کند.

احتمالا شما هم با ما موافق هستید که هر چقدر سازماندهی و مرتب کردن ابزار و لوازم کار از جمله کارهای دستی و هنری را بهتر بلد باشیم و هر چقدر لوازم دور و برمان مرتب‌تر باشند و بدانیم که هر وسیله را دقیقا کجا گذاشته‌ایم و هر وقت کارمان تمام شد کجا بگذاریم، آرامش بیشتری پیدا می‌کنیم، وسایل موردنیازمان را راحتتر و سریع‌تر پیدا می‌کنیم، و بهتر هم می‌توانیم روی کارمان تمرکز کنیم.

خبر خوب این است که برای نگهداری و مرتب کردن و سازماندهی ابزار و لوازم هنری‌مان گزینه های زیادی وجود دارد که می‌توانیم بنا به سلیقه یا نیاز یا شرایط‌مان یکی یا چندتای آنها را انتخاب کنیم.

اگر موافق باشید با با دیدن عکسهای زیر با 10 ایده برای مرتب کردن و نظم دادن ابزار و وسایل هنری‌مان آشنا شویم، 

و بعد ببینیم که خودمان با کدامیک از آنها راحت‌تریم یا به نظرمان دوست‌داشتنی‌تر است یا با شرایط و روحیات و نیازها و فضای کاری ما بیشتر جور در می‌آید، همان را انتخاب کنیم و از آن برای سازماندهی و مرتب کردن ابزار و لوازم کار خودمان ایده و الهام بگیریم.

1- می‌تونیم از این سبدهای کشویی برای نگهداری ابزار استفاده کنیم

ایده برای مرتب کردن وسایل

یکی از مفیدترین کارهایی که می‌تواند به ما در نگهداری و نظم دادن به وسایلمان کمک کند، استفاده از کشوهای پلاستیکی مثل همین تصویر بالاست.

به خصوص که چرخ‌دار هم باشد و کار ما را برای جابجایی راحت‌ کند.

مثلا اگر با هنر کوییلینگ یا ملیله کاغذی کار می‌کنید می‌توانید نوارهای کاغذی رنگی‌تان را توی یکی دو تا از این کشوها بگذارید، تا مرتب و تمیز بمانند و دسترسی به آنها هم آسان تر شود.

یا اگر بافتنی یا قلاب بافی می‌کنید، می‌توانید کامواها یا نخ های قلاب‌بافی را توی یکی یا چند تا از این کشوها قرار دهید.

یا برای درست کردن کاردستی‌ها، مثلا برای نگهداری کاغذها و مقواهای رنگی، فوم‌ها، چوب بستنی‌ها، رنگهای اکریلیک، قیچی، چسب‌های نواری و چسب‌های مایع، روبان‌ها و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید این کشوها عالی هستند.

حتی از روی سطح صاف بالای این کشوها هم می‌توانیم برای گذاشتن بعضی وسایل دم دستی‌ترمان استفاده کنیم. مثل قلم‌موها یا مداد رنگی‌ها و …

یک نکته جالب دیگر اینکه می‌توانیم یکی از کشوها را خالی بگذاریم و کارها و پروژه‌های هنری نیمه‌کاره و در دست اقدام‌مان را در بین اوقاتی که می‌خواهیم کارهای دیگرمان را انجام دهیم یا استراحت کنیم، داخل آن قرار دهیم تا برای فرصت‌های بعدی که قرار است دوباره برای تکمیلش به سراغش برویم محفوظ و تر و تمیز بماند.

2- از این کشوهای کوچولو برای نگهداری وسیله‌های کوچک استفاده کنیم

حتما شما هم این کشوهای کوچولو را دیده‌اید.

اینها هم برای سازماندهی و مرتب کردن ابزار و وقتی که با لوازم و وسیله های ریز و کوچولو و ظریف زیادی کار می‌کنیم عالی هستند.

به عنوان نمونه اگر با هنر جواهردوزی کار می‌کنید، یا اکسسوری و زیورآلات درست می‌کنید و برای درست کردن آنها به مهره‌ها و منجوق‌ها و ملیله‌ها و پولک‌ها و مرواریدها و کلی چیزهای ظریف و کوچک دیگر نیاز دارید، این کشوها هم به سازماندهی و نظم بخشیدن و دسترسی سریع و راحت این قطعات کوچک کمک می‌کنند و هم اینکه آنها را گم نمی‌کنیم.

3- برای وسایل خیاطی میتونیم از این کیفهای قابل حمل استفاده کنیم

کیفی مثل این، برای افرادی که خیاطی می‌کنند عالی است.

این کیف به ما کمک می‌کند تا تمام وسایل کارمان را از خودِ چرخ خیاطی گرفته تا هر چیزی که به خیاطی مربوط می‌شود مثل قرقره‌ها، سوزن‌ها، قیچی‌ها، و … را یکجا مرتب و منظم و در کنار هم داشته باشیم.  

4- می‌تونیم از چنین وسیله‌ای استفاده کنیم

یک چنین وسیله‌ای هم برای گذاشتن چیزهای کوچک و بزرگ می‌تواند خوب باشد.

بخش کناری آن هم برای نگهداری چیزهایی مثل قرقره‌ها و روبان‌ها عالی است.

قسمت بالایی آن هم برای ریختن وسیله‌های خیلی ریز مثل منجوق‌ها و ملیله‌ها مناسب است.

5- می‌تونیم از ترکیب کمد و کشو و میز استفاده کنیم

10 ایده برای مرتب کردن و نظم دادن ابزار و وسایل

اگر به دنبال مکانی برای نگهداری همه ابزار و وسایل‌تان هستید، این کمد و کشوها که حتی میز هم دارد تا کارتان را همانجا ایستاده یا نشسته کنار وسایل‌تان انجام بدهید، عالی است.

6- برای فضاهای کوچک می‌تونیم از این مدل کشوها استفاده کنیم

باز اگر یک اتاق کار هنری کوچک دارید و به یک سری کشو برای نگهداری وسایل‌تان نیاز دارید که هم دم‌دست تان باشد و هم فضای زیادی اشغال نکند به نظرمان این مدل کشوها هم خیلی مناسب هستند.

7- خوبه تا جایی که می‌تونیم از فضای دیوار استفاده کنیم

اتاق کار هنری

تا اینجا در مورد کمدها و کشوهای نگهداری وسایل صحبت کردیم با این فرض که فضای کافی برای آنها داشته باشیم، اما اگر شما فضای کافی نداشته باشید یا اصلا به هیچکدام از آن گزینه‌ها علاقه نداشته باشید، با گذاشتن ابزار و وسایل کاردستیها روی دیوار چطورید؟

این هم روش خیلی خوبی است. همه چیز دم دست و پیش چشم‌تان هست و هیچ فضایی هم روی زمین اشغال نمی‌کند.

می‌توانید از این قفسه‌های دیواری استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند تا ابزار و لوازم و وسیله‌های کارتان را روی آنها بگذارید یا آویزان کنید.

و هر وقت به آنها نیاز داشتید فقط کافی است دست‌تان را دراز کنید و راحت و بی دردسر آنها را بردارید و هروقت هم کارتان با آنها تمام شد سر جایشان بگذارید.

فقط یک اشکالی که دارد این است که اگر قفسه‌های روی دیوار ارتفاع زیادی داشته باشند ممکن است دست‌تان به قسمت‌های بالایی نرسد، پس بهتر است قفسه‌ها را تا جایی روی دیوار قرار دهید که در دسترسی به آنها با مشکل مواجه نشوید.

8- می تونیم از یک چرخ دستی ساده کشودار استفاده کنیم

برای نگهداری بعضی وسایل که زیاد با آنها سر و کار داریم و نیاز داریم که به راحتی هم جابجایشان کنیم، این مدل چرخ دستی های کشودار خیلی مناسب اند.

9- اصلا میتونیم به جای کشوهای بزرگ، از ظروف مختلف استفاده کنیم

سازماندهی و مرتب کردن ابزار و لوازم کار از جمله کارهای دستی و هنری

یک روش خوب دیگر برای داشتن یک اتاق کار هنری مرتب، و نگهداری و نظم بخشیدن به ابزار و وسایل کوچک و بزرگ‌مان استفاده از جعبه‌ها و ظرف‌ها و سطل‌های پلاستیکی یا لاکی یا فلزی مختلفی است که از همه جا هم می‌شود آنها را خرید.

10- حالا بریم سراغ آشپزخانه!

احتمالا از عنوان نکته‌ی دهم تعجب کردید.

خب 9 نکته یا پیشنهاد اول بیشتر برای نگهداری ابزار و لوازم برای کارهای هنری بود.

فکر کردیم حیف است حالا که همه وسایل و ابزار هنری‌مان مرتب شده‌اند، آشپزخانه‌مان شلوغ و در هم و برهم باشد.

پس بیایید نکته‌ی آخر را هم برای سازماندهی چیزهای کوچک خوردنی در آشپزخانه به کار بگیریم و هر کدام را در ظرفی بگذاریم و روی هر ظرف با نام هر کدام‌شان، یک لیبل یا برچسب بزنیم.

این کار هم سرگرم کننده است، و هم تمام خوراکی‌های خوشمزه‌ی آشپزخانه هم مرتب و منظم سر جای خودشان قرار می‌گیرند.

به شما تبریک می‌گوییم.

فکر کنیم در مرتب‌سازی و سازماندهی همه‌ چیز خبره شدید!

برای نوشتن این مطلب، با تغییرات زیاد از این نوشته کمک گرفتیم، و تصاویر استفاده شده هم همگی مربوط به همان نوشته هستند.

نظر دهید

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0