تخیل، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی

1

مطلبی که قراره اینبار از سری مطالب موفقیت کسب و کار هنری بخونیم رو از کتاب نوآفرینی تینا سیلیگ (با ترجمه محمدرضا آل یاسین – نشر هامون) انتخاب کردیم.

(البته آدام گرنت هم کتابی دارد با عنوان Originals که در ایران با عنوان نوآفرینی ترجمه شده است. در آینده در مورد نکات خوب این کتاب هم با شما صحبت می‌کنیم.)

بخشی که در اون، تینا سیلیگ از سیکلی شامل تخیل، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی حرف می‌زنه و نام اون رو سیکل ابداع می‌ذاره.

اگه مایل باشین با بخش‌هایی از حرف‌های تینا سیلیگ درباره‌ی این سیکل بیشتر آشنا بشیم و ببینیم چطور می‌تونیم ازش برای موفقیت بیشتر در کسب و کار هنری خودمون الهام بگیریم و بهره ببریم.

ببینیم سیکل ابداع چیه

تخیل

تخیل، یعنی آفریدن آرمان و یا تصویری در ذهن، که هنوز وجود خارجی ندارد.

خلاقیت

خلاقیت، یعنی استفاده از نیروی تخیل برای برخورد با یک چالش

نوآوری

نوآوری، یعنی استفاده از خلاقیت برای دستیابی به راه‌حل های یکتا و منحصر به فرد

کارآفرینی

کارآفرینی، یعنی استفاده از نوآوری برای از قوه به فعل درآوردن یک ایده، طرح و یا نقشه‌ی منحصر به فرد

تخیل و خلاقیت و نوآوری

در مورد هر یک از این چهار مولفه سیکل ابداع یعنی

تخیل، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی بیشتر بدونیم:

تخیل یعنی ترسیم تصاویر ذهنی از چیزهایی که وجود خارجی ندارند.

نیروی تخیل مستلزم کنجکاوی، یک درگیری تازه و توانایی به تصویر کشیدن طرح و یا ایده‌ای در ذهن است.

این مهارت طبیعی متاثر از تجربیات شما در طول زندگی است. بنابر این هر چه با سیر و سفر و کتاب و فیلم و موسیقی بیشتر سر و کار داشته باشید، قوه‌ی تخیل‌تان نیرومندتر و پر تکاپوتر می‌شود.

بر این اساس برای تقویت نیروی تخیل خویش باید آرزومند غنی ساختن دانش و تجربه‌ی خود باشید و با روحیه‌ی مثبت اندیشه‌های نو و عقاید مثبت را بیازمایید.

خلاقیت یعنی استفاده از نیروی تخیل برای غلبه بر چالش‌ها و در پی آن گشودنِ مرزهای جدید و امکانات تازه.

بسیار مهم است که تخیل و خلاقیت را از یکدیگر تمیز داده و این دو را به جای یکدیگر به کار نبرید.

خلاقیت مستلزم دو چیز است:

تازگی و تاثیرگذاری.  (مارک رانکو و گارِت جاگر – مقاله‌ی “تعریف استاندارد خلاقیت”)

سر کن رابینسون، کارشناس خلاقیت نیز در این راستا می‌گوید:

“افکار و آرمان‌های خلاقه الزاماً نباید برای تمام مردم دنیا بکر و تازه باشد. تنها شما باید آن را نوظهور و ارزشمند تلقی کنید.”

(اگه مایل هستین در مورد مفهوم خلاقیت بیشتر بدونین، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مفید متمم: خلاقیت به عنوان یک مهارت رو هم مطالعه کنین.)

نوآوری یعنی استفاده از خلاقیت برای دستیابی به راه‌حل های یکتا و منحصر به فرد.

افکار و آرمان‌های ابتکاری برای تمام مردم جهان تازگی دارند. برای دستیابی به ایده‌های ابتکاری باید از چشم‌اندازی تازه به جهان بنگرید؛ فرضیات را به چالش کشیده و بیازمایید.

موقعیت‌ها را در چارچوبی متفاوت ببینید و ایده‌های مختلف را با هم ترکیب کنید فرصت‌های تازه‌ای را مشاهده کرده و با چالش‌هایی مقابله کنید که در گذشته نسبت به آنها بی‌تفاوت بودید.

کارآفرینی یعنی استفاده از نوآوری برای این که فکر و یا آرمانی تازه و منحصر به فرد جامه‌ی حقیقت به تن کند و در این رهگذر قوه‌ی تخیل دیگران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بعضی از کارآفرینان با الهام بخشیدن به نیروی تخیل دیگران و ایجاد تمایلی نیرومند و انگیزه‌ای قوی در نهادشان به طرح‌ها و نقشه‌های خویش جامه‌ی عمل می‌پوشانند.

 

اگر دل و روح شما سرشار از امید و عشق به آفرینش پدیده‌ای نو و بدیع باشد، مسلماً این میل و اشتیاق به افرادی که با آنان سر و کار دارید هم سرایت پیدا کرده و امواج خروشان تخیل، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در وجودشان متظاهر می‌شود.

به نظر شما آشنایی با این سیکل که شامل تخیل، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی هست، ‌چقدر میتونه بهمون کمک کنه تا مسیر کسب و کار هنری‌مون رو با دید و ذهنیتی شفاف‌تر و واضح‌تر طی کنیم؟

نظر دهید

پاسخ دهید

آرتینا
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0